Zaburzenia snu


Definicja snu:

Sen to spontaniczna utrata świadomości powtarzająca się cyklicznie o stałej porze (z reguły późnym wieczorem, miedzy 22, a 1 w nocy). ...Czytaj więcej

Za uczucie narastającej senności odpowiada nasz "zegar biologiczny" (znajdujący się w tzw. jądrze nadskrzyżowaniowym), który jest sterowany specjalnymi genami. Za jakość i głębokość snu odpowiada tzw. "potrzeba snu", która zależy od aktywności w ciągu dnia. Im większa i bardziej intensywna jest nasza aktywność w ciągu dnia, tym głębszy jest nasz sen.

O tym czy ostatecznie zaśniemy decyduje specjalne miejsce w mózgu, nazwane ośrodkiem snu. Jest to grupa komórek nerwowych zlokalizowana w miejscu nazwanym VLPO (brzuszno-boczne pole przedwzrokowe), które wyłącza aktywność mózgu.

Przeciętna długość snu zmniejsza się z wiekiem. Dzieci i ludzie młodzi mają większe zapotrzebowanie na sen (liczymy, że ok. 8 godzin), w średnim wieku potrzeba snu wynosi ok. 6-7 godzin i spada do ok. 5 godzin po 60-70 r. ż.

Sen nie przebiega jednorodnie, układa się w trwające ok. 100 minut cykle, w których stopniowo pogłębia się i spłyca.

 

Zwiń

Rola snu:

Hipotezy obejmujące sen zawierają: ...Czytaj więcej

Bionorica

Oszczędność energii (spadek temperatury).

Bionorica

Gospodarkę hormonami

Bionorica

Konsolidację pamięci

Bionorica

Stymulację neuronów, które nie były aktywne podczas czuwania (aby zapobiec zaniknięciu nerwów).

Bionorica

Proces rozwoju człowieka (proces wzrost).

Bionorica

Stabilizację systemu odpornościowego.

Zwiń

Definicja bezsenności:

Według międzynarodowej klasyfikacji zaburzeń snu bezsenność to występowanie poniższych objawów co najmniej trzy razy w tygodniu przez co najmniej miesiąc: ...Czytaj więcej

Bionorica

Trudności w zasypianiu

Bionorica

Trudności w utrzymaniu snu

Bionorica

Zbyt wczesne budzenie się

Bionorica

Zła jakość snu lub odczucie, że sen nie jest pokrzepiający

Zwiń

Typy bezsenności:

Wyróżnia się:

Bionorica

bezsenność przygodną, czyli trwającą do kilku dni,

Bionorica

krótkotrwałą - do 3 tygodni ...Czytaj więcej

Przyczyną są czynniki stresujące (w większości przypadków ustępuje po zakończeniu działania czynnika stresowego). Czynniki predysponujące to: wiek, płeć żeńska, nadwrażliwość, choroby somatyczne, choroby psychiczne, rodzinne występowanie bezsenności.

Bionorica przewlekłą, która trwa ponad 3 tygodnie.

Może być pierwotna lub wtórna w stosunku do zaburzeń psychicznych lub somatycznych.

Zaburzenia psychiczne: zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości.

Wtórna do zaburzeń somatycznych: schorzenia OUN, przewlekłe zespoły bólowe, POCHP, astma, choroba wieńcowa, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy.

Zwiń

Choroby wywołujące bezsenność:

Do chorób spowodowanych brakiem odpowiedniej ilości snu zaliczamy:

Bionorica

Restless-Legs-Syndrom (syndrom niespokojnych nóg)

Bionorica

SAS (zespół bezdechu śródsennego w ciągu nocy) ...Czytaj więcej

Bionorica

Choroby układu krwionośnego (np. dusznica bolesna występująca nocą)

Bionorica

Choroby płuc (np. nocne napady astmy oskrzelowej)

Bionorica

Schorzenia układu pokarmowego (np. refleks żołądkowo-jelitowy)

Bionorica

Zaburzenia o podłożu endokrynologicznym (np. nadczynność tarczycy)

Bionorica

Schorzenia reumatyczne

Bionorica

Zwyrodnieniowe choroby mózgu

Bionorica

Schorzenia naczyniowe (np. udar mózgu)

Bionorica

Epilepsja z atakami uwarunkowanymi snem

Bionorica

Schorzenia układu pozapiramidowego (np. choroba Parkinsona)

Bionorica

Stwardnienie rozsiane

Zwiń

Leki mogące wywoływać bezsenność:

Na nasz sen niekorzystne działanie mają nastepujące leki:...Czytaj więcej

Bionorica

Obniżające ciśnienie (np. leki beta-adrenolityczne)

Bionorica

Na astmę (np. preparaty zawierające teofilinę)

Bionorica

Stosowane w chorobie Parkinsona

Bionorica

Przeciwpadaczkowe

Bionorica

Preparaty hormonalne (np. kortykosterydy, l-tyroksyna)

Bionorica

Antybiotyki (np. preparaty hamujące gyrazę)

Bionorica

Kwas acetylosalicylowy

Bionorica

Moczopędne

Bionorica

Pobudzające leki antydepresyjne (np. selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny - SSRI)

Bionorica

Leki nasenne (przede wszystkim benzodiazepiny)

Bionorica

Stymulanty (np. amfetamina)

Bionorica

Używki (kofeina, nikotyna, alkohol)

Zwiń

Jak sobie radzić z bezsennością?

1) Przede wszystkim sprawdzić, czy bezsenność nie jest objawem innej choroby psychicznej czy fizycznej i zająć się leczeniem tej choroby, która wywołała bezsenność....Czytaj więcej

2) Należy unikać przewlekłego stosowania leków nasennych - syntetycznych, gdyż te stosowane regularnie przez okres dłuższy niż 4 tygodnie stają się kolejnym czynnikiem utrwalającym bezsenność, a także mogą prowadzić do przyzwyczajenia i z czasem także do uzależnienia.

3) Jeśli decydujesz się na dłuższe stosowanie leków wspomagających sen powinny to być jak najmniejsze skuteczne dawki jak najłagodniejszych preparatów. Bardzo dobrze jeśli skuteczny okaże się lek pochodzenia naturalnego.

4) Bezwzględne przestrzeganie zasad higieny snu, gdyż tylko takie postępowanie pozwoli nam uniknąć utrwalania bezsenności.

Zwiń

Zasady higieny snu:

1) Nie zmuszaj się do spania na siłę. Jeśli sen nie przychodzi, to zdrowiej jest posiedzić dłużej w fotelu, czy na kanapie w innych pokoju, niż leżeć w ciemnej sypialni kręcąc się z boku na bok, licząc "barany". Po takiej nocy "przeleżanej w łóżku" samopoczucie będzie dużo gorsze niż po nocy "przesiedzianej" w fotelu....Czytaj więcej

2) Spędzaj w nocy, w łóżku tylko tyle godzin ile jesteś w stanie realnie przesypiać. Jeśli z jakichkolwiek powodów obecnie twój sen trwa ok. 4 godzin, to spędzaj w łóżku 4 godziny (np. od 1 do 5 rano, w zależności od twoich preferencji i potrzeb społecznych).

3) Pilnuj tych stałych skróconych pór snu, dopóki sen nie zacznie się poprawiać. Jeśli nie będziesz w stanie dotrwać do 1, bo jesteś za bardzo senny, albo z trudem budzisz się na budzik nastawiony na 5, to możesz wtedy wydłużyć pory snu o ok. pół godziny (np. z 1 - 5 na 1 - 5.30).

4) Używaj łóżka tylko do spania (ew. do seksu). Im więcej czynności związanych z czuwaniem przenoszisz do łóżka (czytanie, oglądanie TV), tym twoje ośrodki snu w mózgu coraz bardziej "oduczają" się spania.

5) Usuń z sypialni wszelkie urządzenia na których możesz skupiać wzrok w razie przebudzeń, zwłaszcza zegary. Pamiętaj, każdy człowiek budzi się w nocy co 1,5 godziny, a u pacjenta z bezsennością świadomość niespania o 2, czy 3 w nocy zwiększa lęk przed bezsennością.

6) Unikaj drzemek w ciągu dnia. Pamiętaj, że im bardziej jesteś aktywny w ciągu dnia, tym twój sen jest głębszy i lepszy.

7) Nie kładź się do łóżka głodny, spragniony, nadmiernie przemęczony fizycznie, czy nadmiernie pobudzony psychicznie. Aby dobrze przespać noc, należy się "przygotować" do snu, czyli ostatnie godziny przed snem poświęcić na odpoczynek, relaks czy łagodny posiłek.

Zwiń


lunapret poradnik, zapalenie zatok

Materiały do pobrania
Poradnik [PDF]